8/14/2010

Paku didinding hatimu

Oke.aku nk share satu cerita dengan korunx semua..mungkin kita xsedar selama neyh kita ada buwt insan yang bernama sahabat ini terluka dengan perangai kita dan walaupun luka tuh hanya sedikit tapi meningalkan kesan yang mendalam kepada sahabat kita..

Ada seorang pemuda yang sangat pemarah.dia tidak dapat mengawal kemarahanya walaupun ianya hanya satu masalah yang kecil sahaja...
Pada satu hari.bapanya telah menghadiahkanya dengan seguni paku
"untuk apakah paku-paku ini ayah?"tanya pemuda tersebut.
"Setiap kali kamu marah,kamu pakulah tembok batu dihadapan rumah kita ini bagi melepaskan kemarahanmu".Jawab ayahnya

Pada pertama sahaja,pemuda itu telah memaku sebanyak 37 batang paku pada tembok batu tersebut.Selepas beberapa minggu,setelah dia dapat mengurangkan kemarahanya,jumlah paku yang digunakan juga semakin berkurangan
Dia mendapati adalah lebih mudah mengawal kemarahanya dari memukul paku menembusi tembok batu tersebut.Akhirnya tibalah satu hari,dimana pemuda tersebut tidak marah walau sekali pon.Dia pon memberitahu ayahnya mengenai perkara tersebut dengan gembira

Bapanya mengucapkan tahniah dan menyuruh mencabut kembali paku itu satu persatu pada hari yang ia lalu tanpa kemarahan.Hari berganti hari,dan akhirnya dia berjaya mencabut kesemua paku tersebut.Pemuda tersebut lantas memberitahu perkara tersebut kepada bapanya dengan bangganya.
Bapanya lantas memimpin tangannya ke tembok tersebut dan berkata,"kau telah melakukannya dengan baik,anaku,tetapi lihatlah kesan lubang lubang ditembok batu tersebut,tembok itu tidak akan kelihatan sama lagi seperti sebelumnya.Bila kau menyatakan sesuatu atau melakukan ketika marah,ianya akan meningalkan luka dan parut,sama seperti ini.Tak kesah berapa kali kau memohon maaf dan menyesal atas perbuatanmu,namun lukanya masih tetap ada".

Luka dihati adalah lebih pedih dari luka fizikal.Sahabat adalah permata yang sukar dicari.Mereka membuatkanmu ketawa dan mengalakan kamu kearah kejayaan.Sahabat juga adalah seorang pendengar,berkongsi suka duka,dan sentiasa membuka hatinya kepada kita.


Hargai lah sahabat anda dengan sebaik mungkin,kerana tanpa mereka disisi,siapalah kita neyh.Maafkan saya sekiranya saya pernah meninggalkan kesan berlubang didinding hati anda..

 

8/11/2010

PERIBAHASA : ORANG SEMBUNYI DISEBALIK PINTU




Renungan bersama ...
 

Kehebatan dan kebijaksanaan Yahudi  


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasullulah:


"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil."



Antara 'barangan mereka' yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita.


1.
Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam. tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

2.
Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi dit tangan mereka.

3.
Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus,
namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.

5.
Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan

 makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke dan maggi . Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.

6
. Untuk pengetahuan, para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab
USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas. 


PERHATIAN:saya hanya mengkopi teh tanpa mengubah sebarang maklumat yang sumbernya diperolehi dari email,harap maaf sekiranya menyamai entri blogger lain

Search This Blog